ابن یوسف الثالث، ملقب به متمسک. چهاردهمین از ملوک بنی نصر به غرناطه. (820- 831 هجری قمری) و نوبت دوم (833- 835 ه. ق) و نوبت سوم (835- 848 هجری قمری) (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 94)
ابن یوسف الثالث، ملقب به متمسک. چهاردهمین از ملوک بنی نصر به غرناطه. (820- 831 هجری قمری) و نوبت دوم (833- 835 هَ. ق) و نوبت سوم (835- 848 هجری قمری) (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 94)
ابن مراد ملقب به فاتح سلطان عثمانی. وی نوبت اول در 847 و نوبت دوم در 848 و نوبت سوم در 855 به سلطنت نشست و در 886 هجری قمری درگذشت. رجوع به محمد فاتح شود. (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 239) ملقب به المهدی بن هشام بن عبدالجبار. یازدهمین خلیفۀ اموی اسپانیا (399 ربیع الاول 400 هجری قمری و نوبت دوم از شوال تا ذوالحجه 400 هجری قمری). (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 2)
ابن مراد ملقب به فاتح سلطان عثمانی. وی نوبت اول در 847 و نوبت دوم در 848 و نوبت سوم در 855 به سلطنت نشست و در 886 هجری قمری درگذشت. رجوع به محمد فاتح شود. (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 239) ملقب به المهدی بن هشام بن عبدالجبار. یازدهمین خلیفۀ اموی اسپانیا (399 ربیع الاول 400 هجری قمری و نوبت دوم از شوال تا ذوالحجه 400 هجری قمری). (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 2)
محمد عبدالواحد. یکی از متأخران هم عصر صاحب کتاب محاسن اصفهان که در ذیل ذکر هشتم این کتاب نام او در عداد بزرگان اصفهان یاد شده است. (ترجمه محاسن اصفهان چ اقبال ص 123) ابن حسین مکنی به ابوالغنائم موشیلی از اهالی موشیل که دهی است به آذربایجان و یا منسوب است به موشیلا که کتابی است ترسایان را و جدش نصرانی بود ابن محمد بغدادی حنفی متوفی در حدود (1030 هجری قمری) او راست: کتاب حصن الاسلام در اصول و فروع دین. (کشف الظنون چ 1 استانبول ج 2 ص 439) ابن محمد بغدادی، مکنی به ابومحمد. او راست: کتاب مجمع الضمانات و کتاب ملجاً القضات عندتعارض البینات. (معجم المطبوعات ستون 385 و 515) ابن رحمه. یکی از عمال الراضی بالله ، (اخبار الراضی بالله ، الاوراق ص 142) ابن محمد برجی صاحب ابونعیم اصفهانی. از مردم برج، قریه ای به اصفهان محمد محمد غانم، وی ازافاضل عصر خویش و دیوان شعرش همه جا شهرت داشته است و او جد غانمی محدث است. (انساب سمعانی ورق 406). نقش محدث در جهان اسلام به عنوان یک محقق و محقق کننده حدیث، اساس علم حدیث و کلام اسلامی را تشکیل می دهد. محدثان با بهره گیری از حافظه قوی و ابزارهای تحلیلی، به استخراج احادیث صحیح از میان روایات متنوع پرداخته و این احادیث را برای استفاده مسلمانان در دروس فقهی، کلامی، اخلاقی و تاریخی به ثبت رساندند.
محمد عبدالواحد. یکی از متأخران هم عصر صاحب کتاب محاسن اصفهان که در ذیل ذکر هشتم این کتاب نام او در عداد بزرگان اصفهان یاد شده است. (ترجمه محاسن اصفهان چ اقبال ص 123) ابن حسین مکنی به ابوالغنائم موشیلی از اهالی موشیل که دهی است به آذربایجان و یا منسوب است به موشیلا که کتابی است ترسایان را و جدش نصرانی بود ابن محمد بغدادی حنفی متوفی در حدود (1030 هجری قمری) او راست: کتاب حصن الاسلام در اصول و فروع دین. (کشف الظنون چ 1 استانبول ج 2 ص 439) ابن محمد بغدادی، مکنی به ابومحمد. او راست: کتاب مجمع الضمانات و کتاب ملجاً القضات عندتعارض البینات. (معجم المطبوعات ستون 385 و 515) ابن رحمه. یکی از عمال الراضی بالله ، (اخبار الراضی بالله ، الاوراق ص 142) ابن محمد برجی صاحب ابونعیم اصفهانی. از مردم برج، قریه ای به اصفهان محمد محمد غانم، وی ازافاضل عصر خویش و دیوان شعرش همه جا شهرت داشته است و او جد غانمی محدث است. (انساب سمعانی ورق 406). نقش محدث در جهان اسلام به عنوان یک محقق و محقق کننده حدیث، اساس علم حدیث و کلام اسلامی را تشکیل می دهد. محدثان با بهره گیری از حافظه قوی و ابزارهای تحلیلی، به استخراج احادیث صحیح از میان روایات متنوع پرداخته و این احادیث را برای استفاده مسلمانان در دروس فقهی، کلامی، اخلاقی و تاریخی به ثبت رساندند.
ابن یوسف، ملقب به الغنی (بالله). هشتمین از ملوک بنی نصر به غرناطه 755- 760 ه. ق). و نوبت دوم (763- 793 هجری قمری). (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 93)
ابن یوسف، ملقب به الغنی (بالله). هشتمین از ملوک بنی نصر به غرناطه 755- 760 هَ. ق). و نوبت دوم (763- 793 هجری قمری). (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 93)